Ana içeriğe atla



Çiçeği Bal Eyledim,
Arıya Gel Eyledim

 

Yabani otlar bile demeyip, üzerinden geçtiğimiz, o yabanıl, istenmeyen, sevilmemiş, tüketim toplumunda kıymeti bilinememiş, kadimde ise kıymeti yücelerde olan yabani şifalı otları kapsıyor bu yazı.


Kış bitmiş, yaşam yeniden baharla can bulmuş, hayatın toprakla yeniden can olma zamanı gelmişken, yabanıllar büyük bir aşk sarhoşu gibi buluşuyorlar toprakla. Baharın ilk canları, ilk erleri gibi ulaşabildikleri en ücra köşelerde bile can bulup bizi şaşırtıyorlar. Kayanın dibi, kökün ucu, dalın kenarıymış farketmeden yayılırlar, her yer onlara aitmişçesine. Güçlüdür kökleri, adları üzerlerinde yabanıl olmak zordur, doğanın tüm vahşiliğinin ortasında yerdedir onların yaşamı. Üzerine basıp geçer tüm insan ve hayvanat. Hayvanlar koparıp yer yaprak ve çiçeklerini, arılar en çok onların çiçeklerinden bal yapmayı sever, yerden toplarlar akşama kadar ballarını.


Ya biz ne zaman yabanıl ot ve çiçeklerden, bu kadimden uzaklaştırıldık. Doğanın şifa dolu penceresini kapatıp, onu pencerenin öteki tarafından bile izlemeyi bıraktık…


Pencereyi açtım, içeriye daldım, gezdim, gördüm, düşündüm ve ben de şifamı almaya karar verdim.

Yabanıl otları araştırmaya bahçemdekilerle başlamadım. O kadar çok ve çeşitliler ki bazılarının kadim şifasına erişebilmek nasibimizde varsa diye kolları sıvadım.

Bu güzel bitkilerin çiçeklerinden nasıl şifalanmalı;


Arı mıyız bal yapalım, 

Yoksa yolup çay yapalım,

Yağını alıp mey yapalım,

Şifa İçin geldim bura…


Fermantasyon bohçamı açtım, sen nasıl bir bohçasın. 

İçindeki sabır ve zamanla zehri bile bal yaparsın. 

Yabani çiçeklerin özündeki şifadan faydalanmanın birkaç yönteminden bir tanesi de fermantasyon, yani bekletmek, mayalamak, demlemek.

Çay bile dem almadan içilmezken, insan kendisini demlemeli önce diye düşünerek başladım işe.

İçindeki vahşi mayalarla bal arının fermantasyon sanatı. Balı bu kez fermantasyonunun bazı yapmaya karar verdim. 


Hangi bitkinin ne olduğunu anlama kısmı heyecan vericiydi, toplayıp hazırlamak da öyle. Beklerken neye benzeyeceğini ve nasıl etkileri olacağını merak etmek de güzeldi. Ama tadım kısmı, işte tüm bu duygulara bir de haz eklendi ve şevk ile daha fazla deneme yapma isteği. Hepsinden, tüm yabanıl çiçeklerden şifa çayı yapma isteği bu.

Kara hindiba bastı önce dört bir yanı. Çiçeklerini topladım, yıkadım, kuruladım pamuk bir bez üzerinde. Balı köylü teyzelerden almıştım. Temiz kavanoza çiçekleri, ardından balı ekledim. Kapattım kapağını, her gün tepe takla yaptım kavanozu bir kez. Hep değil, arada sırada aklıma geldikçe. Bir ay bekledi balda çiçekler, beklemeye de devam ederken ben şerbeti içmeye başladım. Sıcak suya bir iki tatlı kaşığı ekledim, çiçekleri suda demledim. 

Müthiş...


Bu günde gelincik topladım bahçeden, çiseleyen ince yağmura aldırmadan.Yıkamadım, kurusun diye bıraktım yine, pamuk bezin üzerine. Ardından balla buluşturdum onları da kavanoza alıp. Bekleme sırası şimdi onlarda, en az bir ay bekledikten sonra yudumlanacak şifa ve afiyet ile. Beklemeye 3-5 ay bir yıl bile devam edilebilir. Yani bal şerbeti bitene dek zaten çiçekler de balda beklemeye devam edecekler.

Bahçeden bal eylemeden önce şifalı bir şerbet daha yapmıştım.




Kök zerdeçal,

Kök zencefil aldım taze olarak.

Doğradım bunları, karanfil, Seylan tarçın ekledim ve tane karabiber çektim biraz da üzerlerine, kavanozda balla buluşturdum hepsini güzelce. Bu kavanozun ağzını hava alacak şekilde bırakarak fermente ettim. Taze kökler sularının da salıyor bala, balı inceltiyor ve salınan suyun buharlaşması için arada sırada karıştırdım ve kapağı gevşek bıraktım bu kez. Bu çayı da denedim bayramda şifa ile. Yine bir fincan sıcak suya bir iki kaşık koyup demledim önce.

Leziz…


Deve dikenleri çiçek açmaya başladı şimdi mor, mor. Her birisi yumruk kadar. Birazını toplayıp ters asıp gölgede kurutacağım, bir kısmını bal eyleyeceğim. 


Aynı sefalarda gözüm uzun zamandır, güneşli bir günde onları da toplayıp aynı yolculuğa çıkartmak lazım.

Afiyet önemli tabi, başka dile tercümesi olmayan kelimelerimizden. Şifa olmadan afiyet olur mu? Afiyet, şifada gizli.

Afiyet şifa olsun…


Ferda Uslu

Yorumlar

İlgili Diğer Yayınlar

Ekşi Maya Nasıl Saklanmalı

ekşi maya Ekşi mayanızı bir kez oluşturduğunuzda, artık onu ömür boyu kullanır, hatta çocuklarınıza miras bırakabilirsiniz, tabi mayanızı açlıktan öldürmediğiniz sürece. Ekşi mayanız canlı bir organizmadır ve her canlı gibi onun da beslenmeye ve gıdaya gereksinimi vardır, yani o da bizim gibi acıkır.  Ekşi mayanızın gıdası un ve sudur. Mayanızı yaptıktan sonra onu kendi kavanozunda ağzı kapalı olarak dolapta muhafaza etmelisiniz, bu sayede fermantasyon çok yavaşlar ve

Evde Doğal Sabun Yapılışı, 2. Bölüm

Sabun yapmak için gerekli ekipman ve tüm malzemeleri öğrenmek için, evde sabun yapmanın gerekliliğini öğrenmek için ve sabun hakkında genel bilgi için buraya  tıklayınız. Sabun yapmak isteyenlerin mutlaka uyması gereken kurallar şunlar;  -Sabun yapımına başlamadan önce, kostik ile güvenli çalışmak için koruyucu ekipmanı mutlaka  kullanınız.  -Kostik eritirken balkon gibi havadar bir yer tercih ediniz ve kostik ile  suyu karıştırırken çıkan buharı solumayınız.  -Sabununuzun tutmasını ve sabunlaşmasını istiyorsanız tariflerde verilen milimetrik hassas ölçülere harfiyen uyunuz. Mutlaka mutfak tartısı ile hassas ölçüm yapınız.  Yukarıda yazılanlara dikkat ederseniz, hem güvenli bir şekilde çalışmış olursunuz hem de sonucu mükemmel sabunlarınız olur. Sabun yapmak bana göre kolay ve zevkli bir uğraş. Bir kere mantığını anlayıp, bir kaç deneme yaptıktan sonra, gerisi sizin hayal gücünüze kalmış. ...

Lakto-Fermente Probiyotik Salatalık Turşusu

Her mevsimin sebzesinden doğal lakto-fermene probiyotik turşu yapmak mümkün. Kışın bol bol ekşi lahana  (Suerkraut)   turşu yaptık, şimdi sıra salatalıkta. Laktik asit fermantasyonu ile olan turşumuz bol ve zengin probiyotik içeriğiyle tam bir bağırsak dostu. Klasik tariflerde turşuya sirke eklenir ancak eklenen sirke ev sirkesi bile olsa turşunun probiyotik olma özelliğini tamamen yitirmesine sebep olur. Bunun çok basit bir sebebi var, şöyle ki; Sebzelerin yüzeyinde yaşayan laktobasiller doğal fermantasyon yöntemiyle fermente edilirse laktik asit oluştururlar ve laktik asit fermantasyonu ile zengin bir probiyotik içeriğe dönüşürler. Oysa sirke asetat asit fermantasyonuna sahiptir. Asetat asit çok güçlüdür ve ortamdaki tüm bakterileri yok eder, buna probiyotikler de dahil. Sebzelerin probiyotik değerlerini arttırmanın tek yolu onların kendi laktobasillerinin gelişmesi için doğal bir ortam hazırlamaktır. Bunun yolu ise ortama tuz eklemektir. Laktobasiller tuzu çok sever, ...